Keyvan Zeynali
کیوان زینلی

تخصص در زمینه های طراحی وب سایت با وردپرس طراحی وب سایت با کد نویسیبرند سازی و دیجیتال مارکتینگسئو و بهینه سازی وب سایت آموزش طراحی وب سایت و سئو آن

ارائه ای خوب ، بیشترین تاثیر بر مخاطب

ارائه ای خوب ، بیشترین تاثیر بر مخاطب

با ارائه خود ، ذهن مخاطب را با خود هموار سازید.

امروزه همه افراد (چه آنهایی که مشغول تحصیل بوده و چه آنهایی که شاغل می باشئد) برای انتقال بیشتر اطلاعات ( گزارش های روزمره خود ، تحقیقات و …) از اسلاید های برنامه های متفاوتی همچون پاورپوینت (یکی ازبرنامه های مجموعه ی آفیس که توسط شرکت مایکروسافت عرضه شده است) استفاده می نمایند.

ما در این آموزش قصد داریم که سطح کیفی ساخت این اسلاید ها را بالا برده و در انتقال مفاهیم راه های آسانتر را به شما پیشنهاد دهیم.

در لیست زیر ۲۱ مورد را مشاهده می کنید که با اسم قانون آورده شده است این نام گذاری  به این علت استفاده شده است که در صورت رعایت نکردن آنها کاربر با آشفتگی ذهنی روبرو می شود حتی ممکن است به خواب فرو رود پس می بایست حدالامکان آنها را رعایت نمایید.

قوانین اجرایی برای ساخت اسلاید:

       ۱- تعداد مناسب اسلاید ها

قبل از ارائه دقیقا باید بدانید مخاطبینی که میخواهند به ارائه شما توجه کنند از چه گروهی می باشند. این به شما کمک میکند که تعداد مناسب اسلاید را برای آنها در نظر بگیرید که هم از توجه آنها کاسته نشود و همچنین آنها بیشترین بازده را به سخنان شما داشته باشند. در حالت کلی تعداد مناسب برای عموم مردم تعداد ۲۰ تا ۲۵ اسلاید می باشد.

       ۲- توضیح یک یا دو اسلایدر در هر دقیقه

برای مثال اگر شما ۲۰ تا ۲۵ دقیقه زمان برای ارایه ی خود داشته باشید تعداد مناسب اسلاید ها می تواند بین ۲۰ تا ۲۵ عدد باشد. اگر تعدا اسلاید های شما بیش از این باشد مجبور میشوید سریعا از روی آنها بپرید و یا حتی بعضی از صفحات را بررسی نیز ننمایید.

بر فرض مثال اگر شما ۵۰ تا اسلاید را برای مدت زمان ۲۰ دقیقه برگزیده اید می بایست سریع از روی هر کدام عبور کرده و اگر کمتر از یک دقیقه بر روی هر اسلاید بمانید بازخورد و آن مفهوم را به کاربر نرسانده و وقتی که کاربر نتواند اسلاید ها را دنبال کند از اسلاید شما خسته شده و دیگر به اسلاید شما دقت نمی کند این برای اسلاید کم نیز صدق میکند اگر شما ۵ اسلاید داشته باشید برای مدت زمان ۲۰ دقیقه مجبور خواهید بود بر روی هر اسلاید ۴ دقیقه بمانید و این نیز کاربر را کلافه و خسته می کند زیرا کاربران مجبور شده که به مدت ۴ دقیقه ۱ تصویر تکراری را نگاه بکنند تصاویر بیشترین تاثیر را در انتقال مفاهیم به کاربران دارند زیرا آنها از طریق حس مشاهده دریافت گردیده که بیشترین میزان جذب مفاهیم را دارا می باشد پس اگر بر روی ۱ اسلاید زمان زیادی را خرج نمایید و از طریق کلامی بخواهید مفاهیم خود را به کاربران برسانید تاثیرکمتری نسبت به زمانی دارد که این مفاهیم را با تعداد بیشتری اسلاید در اختیار آنها قرار می دهید.

خب حالا به خود اسلاید ها می پردازیم

       ۳- موضوعات مهمی که می بایست در صفحه اول بکار برده شود عبارت است از :

موضوع
نام ارائه دهنده
زمان ارائه (ادیبهشت ، بهار و …)

سال ارائه
موضوعات مهم جهت بکار بردن در صفحه دوم :

فهرست مطالب

موضوعات مهم جهت بکار برده شدن در صفحه های پایانی :
خلاصه یا نتیجه گیری (نکته یا نکات اصلی ارائه ، پیشنهاد کارهای آینده )
صفحه مراجع (APA)

       ۴- نوشتن موضوع ، نام ارائه کننده و شماره گذاری صفحات در تمامی اسلاید ها
مرسوم تر می باشد که این گزینه ها در فوتر (پانوشت: قسمت پایینی هر صفحه) آورده شود.

       ۵- وجود عنوان برای تمامی اسلاید ها

       ۶- نوشتن متن به صورت مصدری در جمله ( به صورت پاراگراف یا متن طولانی نباشد.)

       ۷- حجم مناسب اطلاعات در هر اسلاید(۴ الی ۷ نکته)

       ۸- اندازه فونت جهت خوانایی (فونت ۲۴ برای زبان فارسی)

استفاده از قلم ها با اندازه های مختلف ( نکته اصلی و نکته فرعی و …)
نوع قلم همه اسلاید ها باید یکی باشد.

        ۹- استفاده از قلم های استاندارد (لوتوس ، نازنین و تیتر …)

        ۱۰- استفاده از رنگ قلم مناسب با پس زمینه مناسب ( پس زمینه سفید با قلم آبی تیره)

       ۱۱- استفاده از رنگ خاص با Bold کردن (بزرگ کردن)  برای تاکید بر یک کلمه یا یک جمله (در حد معقول)

       ۱۲- استفاده از پس زمینه ملایم و روشن ، جذاب ، ساده و یکسان برای تمام لایه ها

       ۱۳- نمایش یک به یک نکات در یک اسلاید هنگام ارائه

تمامی اطلاعات در همان ابتدا بر روی صفحه قرار نگیرد. شما می بایست هر موضوع یا مصدری را که میخواهید معرفی نمایید در همان لحظه با کلیک بر روی صفحه به نمایش در آورید.این به میزان زیادی هم به زیبایی هم به تاثیرگذاری مطالب شما بر روی کاربران کمک می کند.

       ۱۴- عدم نمایش تک تک حروف یک کلمه و یا کلمات یک جمله به صورت متحرک

افکت هایی که باعث می شوند متون تک تک حروفشان بر روی صفحه به نمایش در آید فوق العاده در ذهن افراد تاثیر منفی میگذاردو حوصله کاربر را سر می برد.

       ۱۵- ترجیحا استفاده از تصاویر و جداول به جای متن

همان طور که در بالا به تاثیر بیشتر انتقال مفاهیم از طریق مشاهده اشاره شد پس بدیهی می باشد که شما اگر بجای متن خالی از تصاویر و جداول استفاده نمایید تاثیر آنها خیلی بیشتر بوده این در حالی است که جداول و تصاویر مفهوم را به راحتی بیشتری به کاربران انتقال می دهند.

       ۱۶- وجود عنوان برای نمودارها و جداول

       ۱۷- خلاقیت تصویری

       ۱۸- نداشتن اشکالات تایپی ، تکرار لغات و اشکال گرامری

       ۱۹- ختم ارائه با جملات قوی و تاثیر گذار

       ۲۰- اسلاید تشکر از حضار یا دعوت حضار به پرسیدن سوال( وجود یک علامت سوال بزرگ در صفحه)

       ۲۱- زمان بندی مناسب در هنگام ارائه(این امر تنها با تمرین و تکرار زیاد به دست می آید.)


موفق و پیروز باشید.


پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0